I made this widget at MyFlashFetish.com.

Selamat Datang Ke SK Bukit Rokan Utara (Sekolah Kluster Kecemerlangan)

Terima Kasih Kerana Sudi Meluangkan Masa

Wednesday, July 29, 2009

Pengasas Sekolah

Umum mengetahui bahawa sekolah ini ditubuhkan pada 16.05.1971. Sekolah ini didirikan atas daya uasaha FELDA, Kementerian Pendidikan Malaysia dan Kementerian Pembangunan Luar Bandar.

Pihak FELDA berusaha menubuhkan sekolah ini bagi memenuhi keperluan penduduk setempat. Pada asalnya anak-anak peneroka di sini bersekolah di kampung masing-masing. Lantaran itu adalah menjadi tanggungjawab pihak FELDA menyediakan sekolah bagi menyambung persekolahan anak-anak ini agar tidak ketinggalan. Sekolah yang berhampiran adalah Sekolah Kebangsaan Bukit Rokan iaitu kira-kira 10KM daripada Felda ini. Ketika itu belum ada lagi terdapat sebarang kemudahan pengangkutan di sini.

Guru Besar pertama Sekolah Kebangsaan Bukit Rokan Utara ini ialah Encik Mohamad June yang berasal dari Air Pak Abas, Melaka. Guru-guru biasa yang mengajar ketika sekolah ini dibuka antaranya ialah Cikgu Shuib, Cikgu Ramli Osman dan Cikgu Shidah. Mereka inilah merupakan guru-guru generasi pertama di sekolah ini yang mendidik anak-anak Felda Bukit Rokan Utara ini.

No comments:

Post a Comment